Zo maak je de perfecte Marktplaats advertentie

Marktplaats, een van mijn guilty pleasures. Volgens de stats ben ik al 14 jaar lid en en godzijdank geeft de app niet aan hoeveel uren ik heb besteed aan het bladeren door advertenties. Maar naast kopen, is het uiteindelijk natuurlijk veel beter om te verkopen!

Zoals ik in mijn vorige blogpost schreef, hebben we ons de afgelopen jaren flink ontdaan van spullen volgens de Marie Kondo methode.
Een groot deel van deze spullen hebben we verkocht via Marktplaats, en hier is flink wat geld mee opgehaald!
Behalve verkopen via Marktplaats, kopen we ook veel via Marktplaats. Persoonlijk ben ik een groot fan van de circulaire economie, en proberen we zoveel mogelijk tweedehands spulletjes te kopen. Een van de dingen die mij opviel is hoe belachelijk slecht een groot deel van de advertenties is ingericht! Bij deze, de tip van flip. Ik ga je leren hoe je de perfecte Marktplaats advertentie opstelt!

Hoe creëer je de perfecte Marktplaats advertentie

Fictief scenario: je hebt een telefoon die je graag wilt verkopen. Je hebt hem anderhalf jaar, maar je krijgt een telefoon van de zaak. De telefoon is nieuw aangeschaft door jou, en heeft nog een half jaar garantie. Hij ziet er nog goed uit, maar er zijn wat kleine gebruikerssporen. Deze zijn niet van invloed op de werking van de telefoon. Je hebt het doosje en alle accessoires nog.
Ander fictief scenario: Je hebt een prachtig kledingstuk die je niet meer past, deze wil je graag verkopen. Hij is in nieuwstaat!

Het ultieme stappenplan voor de perfecte Marktplaats advertentie!

  1. Bekijk de concurrentie

    Op Marktplaats worden elke dag duizenden nieuwe producten geupload, het is dus zeer waarschijnlijk dat je flinke concurrentie hebt! Om te weten waar je staat, bekijk eerst wat andere producten waard zijn. In welke staat zijn deze telefoons? Zit er nog garantie op? Krijg je er extra accessoires bij zoals hoesjes of headphones? Wat voor foto’s hebben deze verkopers gemaakt, hoe goed is de omschrijving? Wat was de nieuwprijs? En het allerbelangrijkste, wat voor prijs vragen zij voor een zelfde soort product?

  2. Maak goede foto’s!

    Nadat je de concurrentie in kaart hebt gebracht, is het tijd om goede foto’s te maken. Hoe vaak ik wil niet geïnteresseerd ben geweest in een product op Marktplaats, maar ik de advertentie snel weer weg deed omdat de foto’s ontzettend slecht waren. Je wilt de koper goede foto’s aanbieden, die de telefoon in een goed daglicht zetten zonder afwijkingen of gebreken onder de tafel te schuiven. Maak foto’s in goed daglicht met een rustige omgeving. Mocht je een groter oppervlak mee fotograferen bijvoorbeeld in huis, zorg dat je huis dan opgeruimd is! Ik heb zo ontzettend vaak meegemaakt dat ik heel erg geinteresseerd was in een advertentie, maar de omgeving om het product heen een puinhoop was. Misschien onterecht, maar in mijn hoofd geeft dat aan dat het product waarschijnlijk ook niet goed onderhouden is geweest. Door naar de volgende dus.
    Mocht je kledingstukken aanbieden, was en strijk ze eerst even. Hang ze vervolgens op een haakje met een zo’n rustig mogelijke achtergrond.
    Ook andere producten, maak ze eerst even schoon voordat je ze op de foto zet. Een telefoon met de vieze vingerafdrukken er nog op? #Goor.

    Neem zowel detailfoto’s als veraf foto’s. Wanneer het om kleding gaat, vinden kopers het vaak prettig om het kledingstuk ook ‘aan’ te zien. Zodat ze een beter beeld krijgen.

  3. Kies de juiste categorie

    Marktplaats maakt gebruik van categorieën en subcategorieën. Wanneer je een advertentie plaatst, zorg dat hij in het goede bakje zit! Qua kleding is het soms verwarrend, plaats je hem in ‘merkkleding|trui’ of ‘kleding|trui’. Bedenk waar je zelf op zou zoeken wanneer je dit kledingstuk op Marktplaats aan zou schaffen.

  4. Maak een volledige en aantrekkelijke titel

    Op Marktplaats zoek je in eerste instantie bijna alleen maar binnen de zoekbalk. Het probleem van deze zoekbalk? Hij zoekt alleen op titel. Wanneer jij “bruine laarzen maat 39” intypt, zal hij alleen de advertenties eruit laten rollen waar dit allemaal terugkomt in de titel.

    Tip: Wanneer je zelf iets wilt aanschaffen kun je bij het zoekveld ook een vinkje zetten bij ‘zoek in omschrijving’ en dan zoekt hij wel binnen omschrijvingen. Helaas doen/weten weinig mensen dit. Titel is dus erg belangrijk!

    Erg onhandig, want in de omschrijving staat veel meer informatie. Toch is het voor jou een stapje voor dat je deze kennis bezig. De titel is gelimiteerd tot 60 karakters, maak daar dus goed gebruik van! Laat duidelijk weten om wat voor product het gaat, welke kleur, welk type en het liefst de staat. Bijvoorbeeld:

    Samsung Galaxy s8, black, 128GB in nieuwstaat met garantie!
    Of:
    Prachtige suede zwarte “merk” boots maat 39 in nieuwstaat!

    Bovenstaande zijn exacte die een koper zal gebruiken wanneer hij of zij zoekt naar jouw product. Gebruik alsjeblieft geen Capslock om aandacht te trekken, dit werkt eerder averechts.
    Bedenk dat de titel het eerste is wat een koper zal binnenhalen, besteed hier genoeg aandacht aan 🙂

  5. Maak een mooie, volledige omschrijving

    De omschrijving is wat iemand moet overtuigen nadat je hem binnen hebt gehengeld met je prachtige titel. Het onderscheid jou van al die anderen, en zorgt ervoor dat de koper met jou in zee wil gaan. De omschrijving moet kort en bondig zijn, toch ook uitgebreid. Wanneer je een omschrijving gaat invullen, bedenk je dan goed wat voor vragen de koper in zijn hoofd gaat stellen voordat de zoekopdracht wordt ingeklopt.

    – Welke kleur is het product?
    – In wat voor staat is het product?
    – Waarom wordt het product verkocht?
    – Wanneer is het item gekocht?
    – Waar is het item gekocht?
    – In het geval van kledingstukken, hoe valt het kledingstuk? Groot, of klein?
    – Hoe is het onderhoud van het product geweest?
    – Wat krijg ik er allemaal bij?
    – Is het aankoopbewijs nog aanwezig? (belangrijk bij elektronische – apparaten of merkspullen)Is het product ooit stuk gegaan, of zijn er onderdelen vervangen?
    – Is de verkoper betrouwbaar?
    – Kan het verzonden of opgehaald worden?
    – Zitten de verzendprijs in de prijs die ik bied?
    – Wat gebeurt er als het pakketje kwijtraakt
    – Hoe lang duurt het voordat ik het pakketje opgestuurd krijg?

    Dit zijn de vragen die allemaal in mijn hoofd rondspoken wanneer ik iets aanschaf, zorg dus dat je hier zoveel mogelijk antwoorden op formuleert. Gebruik daarnaast een vriendelijke toon. Vermeld de belangrijkste informatie eerst en geef aan dat je altijd openstaat voor vragen. Bij Marktplaats gebruikers zie je hoe lang ze al lid zijn. Mocht je al langer dan 5 jaar lid zijn, meld dit in je omschrijving. Het zorgt ervoor dat mensen meer vertrouwen krijgen

  6. Bepaal of je verzendt of dat het opgehaald moet worden

    Sommige mensen vinden het fijn producten op te halen, anderen hebben het liever per post. Bedenk heel goed wat jij kunt bieden. Persoonlijk heb ik weinig zin in pakketjes die kwijtraken, of mensen die toch niet tevreden zijn met de kwaliteit. Om deze reden geef ik in de advertentie altijd aan dat ophalen voorkeur heeft, zodat mensen het product in real life kunnen bekijken en beoordelen. Ook geef ik aan dat verzenden op eigen risico is. Op deze manier biedt je mensen de kans om een keuze te maken, en wanneer ze er voor kiezen het toch te laten verzenden het risico te dragen. Persoonlijk begint mijn onderbuikgevoel ook flink op te spelen wanneer ik in een advertentie zie dat het product alleen maar opgestuurd kan worden.

  7. Bepaal de prijs en de manier van bieden

    Tijd voor het echte werk! Bepaal de uitgangsprijs van jouw product. Houd in je achterhoofd wat de concurrenten ongeveer voor de items vroegen, en ga hier iets onder zitten. Zet nooit te laag in, dat geeft de koper het idee dat het product niet veel waard meer is. Vaak zie je wanneer je laag inzet dat kopers vanzelf tegen elkaar op gaan bieden en je hoger uitkomt. Ik zelf vind een vaste prijs niet fijn, liever heb ik dat ik kan bieden. Ook is het prettig om een richtprijs in te stellen, ofwel de vanaf prijs. Wanneer je dit open laat, weten kopers vaak niet wat ze ermee aan moeten of wordt er veel te laag geboden.


  8. Bepaal de betaalmogelijkheden die je aan wilt bieden

    Bij Marktplaats heb je tegenwoordig verschillende manieren om de koper te laten betalen. Zelf vind ik het ontzettend prettig dat ik geen IBAN nummers meer hoef door te geven, maar dat ik een betaalverzoek kan sturen. Het zorgt ervoor dat mijn privégegevens gewaarborgd blijven. Daarnaast als iemand vanaf een andere bank betaalde, duurde het een dag voordat het geld binnen was. Inmiddels is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen, waardoor de betalingen binnen het Marktplaats platform plaatsvinden. Ondanks dat je het geld niet direct op je rekening hebt staan, laat Marktplaats je weten dat het binnen is. Hierdoor kun je in principe direct het pakketje opsturen #WinWin.

    Naast het direct overmaken, is een nieuwe feature dat je gelijk kunt oversteken. De koper betaalt het bedrag, Marktplaats houdt het vast en wanneer de koper aangeeft het product te hebben ontvangen krijg je jouw geld uitgekeerd. Zelf ben ik niet heel erg fan van deze methode, omdat ik niet weet met wie ik te maken heb en hoe zij vervolgens hiermee omgaan. Bij Unitedwardrobe doe ik dit wel al jaren, maar heb ik meer vertrouwen omdat ik hele goede ervaring heb met de klantenservice.
    Mijn voorkeur is een betaalverzoek. Zelfs aan de deur wanneer een koper het product op komt halen, vind ik het vaak prettiger om geld via de bank te krijgen. Geef ook dit duidelijk aan, of je bij ophalen graag cash geld wilt hebben of een overschrijving.

  9. En, tijd om live te zetten!

    Wanneer je alle stappen hebt gevolgd, en de advertentie klaar hebt kun je hem bekijken in preview. Check even of er geen spelfouten in zitten, of alles goed is ingevuld en of er geen informatie mist.

v


RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
PINTEREST
LinkedIn
INSTAGRAM

Wat vind jij ervan? Laat het me weten :)

Your email address will not be published. Required fields are marked *